موتور فن کولر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور-فن-پنل-داخلی-و-خارجی-کولر-گازی

موتور فن کولر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی یکی از انواع قطعات کولر گازی یعنی موتور فن کندانسور کولر گازی بپردازیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این قطعه در ادامه مقاله با ما در کرج تهویه همراه باشید. به همین منظور در ادامه مطالبی در خصوص انواع فن کولر گازی و اسپلیت ارائه کرده ایم.

موتور فن کندانسور چیست؟

موتور فن کندانسور بخشی از سیستم کولر گازی شما است که در داخل واحد تراکم یا کندانسینگ قرار دارد. این واحد از مارپیچ لوله و کمپرسور تشکیل شده است و در فضای باز برای خنک کردن گاز واحد تهویه مطبوع در هنگام کار عمل می کند. این موتور فن می تواند تیغه های فن را بچرخاند و هوا را به داخل مار پیچ کندانسور هدایت و آن را به مایع تبدیل کند، درست جایی که مبرد را از یک گاز داغ به مایع تبدیل می کند. حفظ و مراقبت از فن های کندانسور می تواند به طولانی شدن عمر کمپرسور نیز کمک کند. با توجه به نعاریف فوق برای جمع بندی باید بگوییم که موتور فن کولر گازی  برای چرخاندن انواع پروانه ( فن ) کندانسور بکار می رود اینموتور فنها در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند و توان های مختلفی دارند.

موتور فن کولر گازی به دو دسته تقسیم می شود:

  1.  موتور فن یونیت خارجی
  2. موتور فن یونیت داخلی

پیشنهاد می شود: تعمیر انواع کولر گازی

موتور فن کولر گازی یونیت خارجی

کولر گازی به دو بخش تقسیم می شود، واحد داخلی و واحد خارجی که هر دو جهت تبادل هوای محیط از موتور فن و پروانه بهره می برند. موتور فن کولر گازی می تواند ac و dc باشند که این حالت بستگی دارد که کولر گازی اینورتر باشد یا بدون اینورتر، اما در مدل های اینورتر موتور فن کولر گازی می تواند دور خود را تغییر دهد. و این امر باعث می شود تا عملکرد دستگاه تهویه مطبوع بسیار بهتر باشد. معمولا نحوه تشخیص موتور فن یونیت خارجی در مقایسه با موتور فن یونیت داخلی به راحتی قابل تشخیص می باشد و این مشخصه از ابعاد ظاهری موتور فن کندانسور به راحتی قابل تشخیص می باشد. مورد بعدی تعداد سیم های خروجی از سیم پیچ می باشد که در موتور فن کندانسور تعداد سیم های خروجی کمتر می باشد.

موتور فن یونیت داخلی

بیشترین خرابی مربوط به موتور فن یونیت داخلی می باشد که دلیل اصلی مدت زمان استفاده بالا از این قطعه می باشد. از آنجایی که تعداد زیادی از کولر های گازی دارای عملکرد سرمایش و گرمایش می باشند به همین دلیل مدت زمان استفاده در انها بالا رفته و طول عمر قطعات جانبی پایین می آید.

گرم شدن بیش از حد موتور فن کندانسور

چند دلیل احتمالی برای گرم شدن موتور این فن وجود دارد که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • یک موتور بد: اگر دلیل این امر موتور باشد و موتور جدید است، گارانتی موتور را بررسی کنید می توانید آن را بدون هیچ هزینه ای با یک موتور بهتر جایگزین کنید.
    • اندازه نادرست موتور: از اندازه موتور و متناسب بودن آن با موتور اطمینان حاصل کنید. برای این کار BTU کولر گازی را به درستی محاسبه کنید. برای این کار پیشنهاد می کنیم مقاله فرمول محاسبه BTU کولر گازی را مطالعه کنید.
    • قطع و وصل بیش از حد: این امر می تواند به دلیل نصب اشتباه خازن یا  انتخاب نادرست تیغه فن از نظر اندازه آن باشد که با نصب صحیح خازن و یا جایگزین کردن یک تیغه فن با اندازه درست می توان مشکل را برطرف کرد.
    • جریان هوای ضعیف: عدم نصب فن در وضعیت صحیح، می تواند باعث عدم جریان هوا از داخل کندانسور شود که در نهایت منجر به افت کیفیت سرمای سیستم شود.
    • آسیب دیدن پروانه فن: این عامل می تواند باعث افت کیفیت جریان هوا و فشار نامناسب به محور مرکزی فن و در نهایت سوختن سیم پیچ موتور فن گردد.

تشخیص خرابی فن کولرگازی

شما به راحتی می توانید با قرار دادن دست خود در روی بدنه موتور فن، گرمای بیش از حد فن را احساس کنید. اگر این گرما به میزان قابل توجهی گرم باشد، احتمالاً مشکلی وجود دارد که باید بر طرف شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد ممکن است سیستم کولر گازی یا سیستم تهویه مطبوع به درستی کار نکند. شما می توانید این کار را با یک دما سنج معمولی نیز انجام دهید، در حالی که متخصصان کولرهای گازی و سیستم های تهویه مطبوع اغلب از تجهیزات دما مادون قرمز استفاده می کنند تا موتور واقعی را لمس نکنند البته در بعضی از دستگاه ها یک سیستم  حفاظتی (اور لود) جهت پیشگیری آسیب به سیم پیچ موتور وجود دارد که در دمای بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد قطع شده و تا زمان خنک شدن قطع می ماند.

پیشنهاد می شود: کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟

چگونه از گرمای بیش از حد فن کندانسور جلوگیری کنیم؟

به منظور طولانی تر شدن عمر سیستم کولر گازی ، بسیار حائز اهمیت است که از گرمای بیش از حد فن کندانسور جلوگیری کنید و آن را متوقف کنید. این امر می تواند با یک برنامه ریزی منظم توسط یک متخصص کولرهای گازی و تهویه مطبوع انجام شود. یک متخصص می تواند مشکلات دیگری را که ممکن است سیستم کولر گازی شما را به مشکل روبرو سازد، ارزیابی کند.

خرید موتور فن کولر گازی

همانطور که اشاره کردیم موتور فن کندانسور از مهم ترین قطعات کولر گازی و اسپلیت می باشد که در صورتی که خراب شود باید نسبت به تعمیر، تعویض و یا خرید آن اقدام کنید. خبر خوب این که شما عزیزان می توانید برای خرید انواع موتور فن با قیمت مناسب از سراسر کشور به فروشگاه قطعات کولر گازی کرج تهویه مراجعه کنید و بعد از سفارش محصول را درب منزل تحویل بگیرید.

تلفن تماس:

۰۹۱۲۳۶۱۵۲۶۳

۰۲۶۳۲۲۲۲۴۲۲

 

 

 

 

تماس مستقیم