داکت اسپلیت ها چه مزایا و معایبی دارند؟

مزایا-معایب-داکت-اسپلیت

داکت اسپلیت ها چه مزایا و معایبی دارند؟

مقدمه

همانطور که می دانید داکت اسپلیت یکی از محبوب ترین انواع دستگاه های تهویه مطبوع است که به خصوص در فصل زمستان و سرما کاربرد های ویژه ای دارد. این موضوع به دلیل افزایش درخواست های تعمیر و سرویس داکت اسپلیت خصوصا در فصل پاییز و زمستان می باشد. اما به هر ترتیب شاید برای شما سوال باشد که بدانید داکت اسپلیت ها چه مزیت هایی دارند؟ برای دریافت پاسخ این سوال ( مزایا و معایب داکت اسپلیت چیست ) و اطلاعات بیشتر در ادامه متن با ما همراه باشید.

داکت اسپلیت چیست؟ 

گفتیم که در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مزایا و معایب داکت اسپلیت چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم می دانیم تا ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم که اساسا داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می کند؟ پس تقاضا داریم به این مقدمه کوتاه توجه داشته باشید. این دستگاه در واقع به اسپلیت های خانگی معروف است، تقریبا متداو ل ‌ترین سیستم تهویه مطبوع در دنیاست که بسیاری برای تهویه هوا از آن استفاده می کنند.

این دستگاه به طور کلی از یک هوا ساز و یک کندانسور تشکیل شده است و توسط مجموعه ای از لوله‌ های مسی بهم متصل شده اند. داکت اسپلیت ها انواع مختلفی دارند. در رابطه با انواع داکت اسپلیت باید گفت که تولید این محصول در مدل ‌های مختلفی صورت می گیرد که هر یک می‌تواند گزینه‌ ی مناسب ‌تری برای هر نوع محلی باشد. معمولا داکت اسپلیت ‌ها را از نظر نوع نیرو محرکه کمپرسور به دو دسته اینورتر و معمولی تقسیم ‌بندی می ‌کنند.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

در پاسخ به این سوال که داکت اسپلیت چیست؟ و چگونه کار می کند باید اشاره کنیم که این دستگاه عملکردی شبیه به اسپلیت دارد. تفاوت اسپلیت با کولر گازی فقط در نام آن‌ ها است چرا که اسپلیت نام لاتین کولر گازی می ‌باشد و چندان تفاوت جدی با هم ندارند. نام کولر آبی بر این اساس نام گذاری شده است که برای خنک سازی محیط از آب استفاده می‌ شود و برای کولر گازی هم همین موضوع صدق می ‌کند.

چرا که از گاز های ۲۲R برای خنک سازی به وسیله اسپلیت معمولی و ۴۱۰R برای خنک سازی به وسیله اینورتر استفاده می ‌شود. در داکت اسپلیت ها دو قطعه اصلی یعنی کندانسور و هوا ساز با یک لوله مسی به یک دیگر وصل شده و هوای خنک را به هوا ساز انتقال می ‌دهد سپس با استفاده از فیلتر های درون هوا ساز هوای فیلتر و تمیز شده را با استفاده از کانال به محیط انتقال خواهد داد.

مزایا و معایب داکت اسپلیت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از رایج ترین سیستم های تهویه ی مطبوع در سراسر دنیا، داکت اسپیلت است یا اسپلیت های کانالی که همچون اسپیلت های دیواری از یک واحد داخلی (در اینجا هواساز) و یک واحد خارجی به اسم کندانسور تشکیل شده که به وسیله ی لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند. اما مانند هر سیستم سرمایشی دیگر، این وسیله نیز دارای معایب و مزایاییست که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت بپردازیم.

به طور کلی در داکت اسپیلت ها از هوای برگشت داخل هر واحد استفاده می شود تا راندمان کاری دستگاه بالا رود که این امر موجب مصرف سوخت کمتر می شود. خوب است بدانید که سرمایش و گرمایش در این دستگاه به وسیله ی حرکت هوا در واحد داخلی (هواساز) با مکش هوای داخلی صورت می گیرد. عملکرد سرمایشی این سیستم کاملا مانند کولرهای گازی و اسپلیت ها می باشد و برای گرمایش در این سیستم از کویل آب گرم استفاده می شود.

در این دستگاه یک (هواساز در بالای سقف کاذب) قرار داده می شود و هوا را مستقیما و یا با استفاده از کانال های اجرا شده در تمامی اتاق ها و فضاها توزیع می نماید. داکت اسپلیت ها در دو نوع معمولی و اینورتر تولید می شوند که داکت اسپلیت اینورتردار به حسگر دمای داخلی مجهز است و می تواند با تغییر فرکانس برق وارد شده، تعداد دور و قدرت کمپرسور را با توجه به دمای محیط تغییر دهد.

پیشنهاد می شود: چیلر چیست و چگونه کار می کند؟ 

در خصوص مزیت های داکت اسپلیت ها نسبت به سایر دستگاه های تهویه مطبوع باید اشاره کنیم که این سیستم نسبت به سیستم های مرکزی استقلال کامل دارد، همچنین در مقایسه با رادیاتور راندمان گرمایشی آن نیز بالاتر است. ضمنا لوله کشی گرمایشی داکت اسپلیت از سقف می باشد و حجم لوله کشی آب گرم با استفاده از این دستگاه کاهش میابد. علاوه بر این هزینه ی پایانی راه اندازی داکت اسپیلت با کویل تقریبا نصف هزینه ی سیستم های چیلر و مینی چیلر می باشد که این خود یکی از مهم ترین مزایای داکت اسپلیت محسوب می شود.

از آن جایی که در داکت اسپلیت از جدا کننده روغن استفاده می شود، امکان لوله کشی بین یونیت های داخلی و خارجی با اختلاف ارتفاع ۱۵ متر را فراهم می سازد که این امر موجب می شود در طولانی مدت کارایی دستگاه به خوبی حفظ شود. این دستگاه علاوه بر تامین سرمایش کافی، گرمایش بسیار قوی دارد و می تواند بین ۲۰ الی ۳۰ درصد در مصرف برق در زمستان صرفه جویی کند. داکت اسپلیت ها می توانند به کمک فیلتر های قابل شست و شو، هوا را تصفیه کنند و فضایی به دور از آلودگی را پدید آورند. این وسیله می تواند به راحتی در هر فضایی قرار گیرد و برای سردترین و گرمترین مناطق طراحی شود.

مزایا داکت اسپلیت ها

۱- تهویه چندین فضا به صورت هم زمان
۲- امکان استفاده در مناطق گرمسیر تا دمای ۵۴ درجه
۳- امکان نصب کویل آب گرم جهت گرمایش
۴- دارا بودن فیلتر ضد قارچ با قابلیت شست و شو
۵- دارا بودن ترموستات برای تنظیم دلخواه دمای محیط
۶- حذف سیستم رادیاتور و لوله کشی های مربوطه
۷- مناسب برای فصل تابستان و کاهش مصرف برق نسبت اسپیلت یونیت
۸- مناسب برای فضا های کوچک و بزرگ
۹- بدون نیاز به اوپراتور جهت راه اندازی و بهره برداری
۱۰- قابلیت طراحی سیستم مناسب با گرم ترین و سردترین مناطق
۱۱- حذف کانال کشی عمودی و به تبع آن استفاده مناسب از فضا
۱۲- استقلال واحدهای ساختمانی

پیشنهاد می شود: سرویس و تعمیر داکت اسپلیت در کرج

داکت اسپلیت چه معایبی دارد؟

در قسمت قبل به بررسی مزیت های داکت اسپلیت پرداختیم. اما در خصوص معایب داکت اسپلیت نیز بهتر است بدانید که در این دستگاه امکان کنترل زوم وجود ندارد، بدین معنا که با روشن کردن این دستگاه تمامی فضا ها اعم از تمامی اتاق ها، سالن ها، راهرو ها و … با یکدیگر هم دما می شوند. از آن جایی که دمای هوا توسط یک ترموستات که در بزرگ ترین بخش خانه قرار می گیرد، اندازه گیری می شود، همین امر سبب بروز بزرگ ترین مسئله در داکت اسپلیت می شود که آن، هم دما کردن تمامی بخش های یک واحد ساختمانی می باشد.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که این دستگاه نسبت به چیلر و مینی چیلر برق بیشتری مصرف می کند اما مصرف برق داکت اسپلیت در مقایسه با اسپلیت های دیواری کمتر است. یکی دیگر از معایب داکت اسپلیت صدای آن است که به هیچ عنوان برای سالن های کوچک و مکان هایی که به سکوت نیاز است، پیشنهاد نمی شود. درست است که داکت اسپیلت ها یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شود، اما صدای ناشی از الکتروموتور فن داکت ها به دلیل قرارگیری در سقف کاذب، می تواند موجب سلب آسایش افراد شود.

معایب داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت این توانایی را ندارد که بر دمای تک تک نقاط محیط کنترل داشته باشد.
  • داکت اسپلیت نمی تواند دمای اتاق A و اتاق B را به صورت جداگانه تنظیم کند.
  • ظرفیت خنک سازی محیط دستگاه بسیار پایین است.
  • اسپلیت ها کم هزینه تر از داکت اسپلیت هستند.
  • نصب و راه اندازی داکت اسپلیت بسیار سخت است.
  • نیاز است فضای زیادی برای نصب دستگاه وجود داشته باشد.
  • و غیره.

نمایندگی فروش ، سرویس و تعمیر داکت اسپلیت در کرج

در قسمت های قبلی به بررسی معایب و مزایا داکت اسپلیت ها پرداختیم. اما اگر شما قصد خرید ، فروش ، سرویس و یا تعمیر داکت اسپلیت را دارید، ما پیشنهاد می کنیم برای خرید داکت اسپلیت با قیمت های عالی و یا سرویس و تعمیر دستگاه به نمایندگی مجاز آن مراجعه کنید. ما به شما مجموعه کرج تهویه را پیشنهاد می کنیم. با مراجعه به این نمایندگی می توانید ضمن کیفیت بالا از قیمت های پایین نیز بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

تلفن تماس:

۰۲۶۳۲۲۲۲۴۲۲

۰۹۱۲۳۶۱۵۲۶۳

تماس مستقیم