چهار عیب مهم داکت اسپلیت و روش رفع کردن آن ها

4-عیب-داکت-اسپلیت

چهار عیب مهم داکت اسپلیت و روش رفع کردن آن ها

مقدمه

همانطور که می دانید داکت اسپلیت ها یکی از انواع دستگاه های تهویه مطبوع هستند که محبوبیت بالایی در میان مردم دارند. اما خوب است بدانید که داکت اسپلیت هم مانند تمامی دستگاه های تهویه مطبوع دارای ایراداتی است. در ادامه خوب است که به ۴ عیب مهم داکت اسپلیت ها توجه بفرمایید. با ما در کرج تهویه همراه باشید تا بدانید چهار عیب مهم داکت اسپلیت چیست؟

پیشنهاد می شود: مصرف برق داکت اسپلیت چقدر است؟

چهار عیب مهم داکت اسپلیت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم داکت اسپلیت در کنار مزیت هایی که دارد از چهار عیب بزرگ و مهم نیز برخوردار است که در ادامه به توضیح هر یکی از این ایرادات پرداخته و سعی می کنیم راه حل مناسبی برای هر کدام شرح دهیم.

اما ۴ عیب مهم داکت اسپلیت عبارتند از:

  • صدای بلند
  • عدم منطقه بندی فضا
  • مصرف برق بالا نسبت به سایر دستگاه ها
  • حداکثر فضای قابل پوشش برای تهویه

عدم منطقه بندی نمودن فضای داخل

منظور از منطقه بندی نمودن ، کنترل دمای اتاق ها و سالن ها به طور مستقل و جداگانه است که چندین اتاق متصل به یک داکت اسپلیت ، نمی توانند دمای مستقل و جداگانه داشته باشند و همه آنها هم دما خواهند بود و همزمان سرد یا گرم می شوند. بنابرین در هر نوع ساختمانی که به کنترل جداگانه و مستقل دما در اتاق ها و سالن های آن نیاز است ، به جای داکت اسپلیت ، سیستم مینی چیلر و فن کویل و یا استفاده از دستگاه های دیگر توصیه می شود.

برای مثال در یک واحد مسکونی اگر در اتاق کودک به دمای ۲۲ درجه سانتی گراد (۷۱ درجه فارنهایت) ، در سالن به دمای ۱۹ درجه (۶۶ درجه فارنهایت) و در اتاق یک فرد جوان به دمای ۱۷ درجه (۶۳ درجه فارنهایت) نیاز باشد ، دمای هوای خروجی از هر فن کویل را می توان به شکل مستقل از سایر فن کویل ها تنظیم نمود ولی در داکت اسپلیت اینگونه نیست و چون همه اتاق ها و سالن ها به یک یونیت سقفی و با کانال کشی وصل هستند، همه یک دمای برابر خواهند داشت.

راه حل کنترل دما 

البته یک راه برای کنترل مقدار هوای ورودی به هر اتاق و در نتیجه تنظیم دمای آن وجود دارد و آن راه این است که به جای استفاده از دریچه های ثابت ورودی هوا در هر اتاق یا سالن ، از دریچه های موتور دار یا به اصلاح دریچه های ترموستاتیکی (دمپر) استفاده شود و هر دریچه به یک ترموستات نصب شده در هر اتاق متصل گردد و با فرمان ترموستات ، مقدار باز بودن دریچه و در نتیجه مقدار هوای سرد یا گرم ورودی به هر اتاق کنترل شود.

با کنترل مقدار هوا ، دمای هوای آن اتاق یا سالن نیز نسبت به اتاق های دیگر از نظر مقدار سردی و گرمی قابل کنترل خواهد بود. بنابرین در سیستم داکت اسپلیت هم می توان بر مقدار هوا و دمای هر بخش کنترل داشت به شرطی که از دریچه های ترموستاتیکی استفاده کرد و هزینه نصب آنها را نیز در نظر گرفت.

مصرف برق بالاتر نسبت به سیستم های دیگر

همانطور که توضیح داده شد در این سیستم کل فضای داخل با هم و به یک میزان تهویه می شود و برای مثال اگر فقط یک فرد در اتاق خود به تهویه نیاز داشته باشد ، کل اتاق ها و سالن های دیگر متصل به آن سیستم ، تهویه خواهند شد و این طبیعی است که انرژی زیادی به هدر رفته و مصرف برق سیستم افزایش می یابد. بنابرین هزینه های جاری استفاده از این سیستم درد سرساز خواهد شد.

راه حل های کاهش مصرف

با نصب یک ترموستات در هر اتاق و نیز نصب دریچه های ترموستاتیکی که با فرمان ترموستات به طور اتوماتیک باز و بست می شوند تا مقدار هوای ورودی به هر اتاق با توجه به نیاز کاهش یا افزایش یابد ، می توان ضمن کنترل دمای هر اتاق به طور مجزا، از ارسال هوای سرد یا گرم به اتاقی که به تهویه نیاز ندارد ، جلوگیری کرد و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی نمود و بدین ترتیب مصرف برق آن در مقایسه با سیستم های دیگری چون مینی چیلر و فن کویل به یک تعادل می رسد.  استفاده از داکت اسپلیت اینورتر و کنترل هوشمند و متناسب با نیاز کمپرسور آن می تواند راه حل دیگری باشد.

 میزان صدای سیستم

با توجه به اینکه یونیت داخلی در سقف کاذب جا سازی شده است و از فن بزرگی در آن برای رساندن هوا به همه اتاق ها و سالن هااستفاده می شود و از طرفی هوا از کانال های متعدد عبور می کند ، صدای کارکرد فن یونیت داخلی به فضای داخل منتقل می گردد.

راه حل های کاهش صدا 

  • عدم نصب یونیت داخلی در ورودی اتاق نشیمن یا اتاق خواب ها
  • نصب آن در بالای سقف کاذب ورودی ها و راهرو ها
  • استفاده از دو یا چند دستگاه به جای یک دستگاه با ظرفیت بالا برای اماکن بزرگ
  • به جای استفاده از دستگاه ۶ تن تبرید برای کل واحد می توان از دو دستگاه ۳ تن تبریدی استفاده نمود.
  • تعبیه دریچه مکش یا دریچه بازگشت هوا در محل مناسب
  • استفاده از کانال های انعطاف پذیر عایق کاری شده
  • هم از نظر صوتی و هم حرارتی و به طور کلی نصب آن توسط افراد با تجربه و به شکل اصولی و مهندسی شده
  • خرید دستگاه های با برند معتبر ایرانی یا خارجی که اجزای داخلی آنها مانند فن و الکترو موتور متصل به فن از نوع کم صدا
  • استفاده از داکت اسپلیت اینورتر
  • انتقال شیر انبساط دستگاه از پشت یونیت داخلی و قرار دادن آن در یونیت بیرون از ساختمان

با این کار صدای عبور گاز مبرد از شیر انبساط شنیده نمی شود و برای جلوگیری از اتلاف انرژی در مسیر لوله ها ، از عایق های حرارتی مناسب بر روی لوله های مسی استفاده می شود.

حداکثر فضای قابل پوشش برای تهویه

چنانچه از این سیستم در ساختمانی چند طبقه استفاده شود و حجم فضایی که قرار است توسط آن تهویه شود زیاد باشد باید همانند اسپلیت از چندین دستگاه و چندین سری لوله کشی بین یونیت های داخلی (داخل ساختمان و خارجی (خارج از ساختمان استفاده شود. در ضمن چون بین یونیت خارجی و داخلی لوله کشی از نوع مسی است و گاز فریون (مبرد) بین یونیت ها در جریان است ، نمی توان یونیت خارج از ساختمان را نسبت به یونیت داخل ساختمان از یک متراژ مشخص دورتر نصب نمود زیرا گاز مبرد در لوله های طویل دچار افت فشار زیاد شده و راندمان سیستم کم می شود.

به همین علت معمولا یونیت خارج از ساختمان را (همانند کولر گازی) در تراس نصب می کنند و ممکن است در معرض دید قرار گرفتن دستگاه به زیبایی ساختمان لطمه بزند. این در حالی است که در سیستم های مرکزی دیگر مانند مینی چیلر و فن کویل یا چیلر و فن کویل ، گاز مبرد به یونیت های داخل ساختمان ارسال نمی شود بلکه این آب سرد و گرم است که توسط چیلر یا مینی چیلر (تولید کننده آب سرد) و پکیج یا بویلر (تولید کننده آب گرم و پمپ به فن کویل های درون ساختمان پمپاژ می شود و محدودیتی در حداکثر طول لوله کشی آن وجود ندارد و می توان به راحتی آن را بر روی بام و یا فضایی دورتر از ساختمان نصب نمود.

سخن آخر 

از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. پیشنهاد می شود که برای اطلاع از قیمت سرویس و تعمیر انواع داکت اسپلیت در کرج و حومه استان البرز و مشاوره رایگان با ما در کرج تهویه همراه باشید. تلفن های تماس:

۰۲۶۳۲۲۲۲۴۲۲

۰۹۱۲۳۶۱۵۲۶۳

پیشنهاد می شود: نمایندگی سرویس داکت اسپلیت در کرج

تماس مستقیم